Med fokus på design som sticker ut och kvinnlig passform har Daily Sports vuxit till att bli en av tungviktarna inom svenskt golfmode. I år firar familjeföretaget 25 år.
Designfilosofin har funnits med sedan början på 90-talet, när grundaren Elisabeth Skoghag började spela golf.
– Alla mina vänner spelade redan golf, men ändå blev jag överraskad över hur trist folk klädde sig på golfbanan när jag själv började. Jag som alltid varit modeintresserad gick runt i mängder av golfbutiker, både i Sverige och utomlands, men hittade inget annat än dystra, gubbiga och illasittande kläder, berättar Elisabeth Skoghag.
Även om Elisabeth var ny inom golfen så var hon ingen nybörjare i modeindustrin, tvärtom. Som importör producerade hon kläder i Asien och sålde till kedjor som H&M, Lindex, KappAhl och Åhléns.
När hon som nybliven golfare såg utbudet av golfkläder för damer tog hon kort och gott saken i egna händer och startade sitt eget klädmärke; Daily Sports var skapat.
Daily Sports har blivit en av de stora inom kvinnligt golfmode
2020 är året då Daily Sports firar 25 år och Elisabeth minns fortfarande införsäljningen av den allra första kollektionen.
– Jag och min man Rolf ställde ut på en golfmässa i Sverige. Rolf spikade ihop en monter i lösvirke och för att locka in kunder bjöd jag på varma mackor. Vi stack verkligen ut på många sätt.
Hon utvecklar:
– Det var glada färger, figursydda toppar med guldknappar och långa knappslåar. Kjolar, shorts och kvinnliga byxor – och allt var färgkoordinerat. Vi lyckades sälja in lite plagg, men det var ju helt andra volymer än vad mina leverantörer var vana vid. Men alla ställde upp och producerade, med tanke på vårt långa samarbete.
Sedan dess har Daily Sports vuxit till att bli en av de stora inom kvinnligt golfmode.
– Vi öppnade upp för ett nytt och mer lekfullt sätt att klä sig på golfbanan. Jag är så glad över att den ursprungliga idén är högaktuell 25 år senare, berättar Elisabeth.
Numera finns företaget representerat på 28 marknader runtom i världen – och den ursprungliga designfilosofin med matchande kvinnliga plagg består.
Elisabeth har lämnat vidare till dottern Ulrika
Idag drivs Daily Sports av Elisabeths dotter Ulrika Skoghag, som själv har arbetat på företaget sedan 2005.
Mor och dotter är överens om vikten att tänka långsiktigt i en värld som blir allt mer fokuserad på snabba förändringar.
– Jag tror att en av våra framgångsfaktorer har varit att vi har låtit varumärket behålla sin egen identitet genom alla år. Vi har vågat gå vår egen väg i en traditionell och manlig bransch, säger Ulrika Skoghag.
Hon fortsätter:
– Genom ett envist och systematiskt arbete har vi lyckats bygga upp ett starkt varumärke med lojala kunder. Jag tror verkligen på framtiden och känner mig stolt över det företag vi är idag. Vi har nu tagit företaget till 2.0-versionen och blickar framåt, avslutar Ulrika.
Gillar du Daily Sports och andra svenska golfentreprenörer? Ta en titt på rabatt-tjänsten Golfhäftet.